Monday, May 26, 2008

HARI BELIA & MINGGU BELIA






SAMBUTAN HARI DAN MINGGU BELIA NEGARA TAHUN 2008

Kerajaan Malaysia telah menetapkan tarikh 15 Mei sebagai Hari Belia Negara dan Majlis Sambutan/Perhimpunan pada hari tersebut adalah merupakan Program Induk Kementerian. Majlis Perhimpunan Hari Belia Negara Peringkat Kebangsaan ini diadakan dengan menekankan kepada penglibatan masyarakat dan belia dalam aktiviti keilmuan dan kemasyarakatan khususnya seperti khemah kerja, khidmat masyarakat dan gotong-royong bersama pemimpin-pemimpin utama negara. Di peringkat negeri pula akan diadakan biasanya pada minggu ke 3 atau ke empat dalam bulan Mei dengan berpandukan konsep yang sama.

Tujuan utama program ini diadakan adalah:-


* Untuk menyemarakkan belia-belia dengan program-program kegemaran mereka dan bagi melahirkan sensitiviti dan komitmen belia-belia dan masyarakat pada tarikh 15 Mei.
* Untuk memberikan publisiti dan pengiktirafan yang lebih meluas terhadap pemimpin-pemimpin kanan kerajaan dan masyarakat belia dalam melaksanakan program-program pembangunan belia ke arah pembangunan negara.
* Untuk mewujudkan belia-belia yang berilmu dan bermaklumat dengan memperbaharui ikrar dan tekad ke arah pembangunan diri dan negara sebagai asas kepada pemimpin masa depan.
* Untuk memberi kesedaran kepada golongan belia bahawa kerajaan mengambil berat tentang peranan mereka di dalam membangunkan negara ini.

Pada 15 Mei 2008, PBSD Sabak Bernam telah menghantar sebanyak 14 buah bas iaitu seramai 550 orang peserta yang terdiri daripada pelajar sekolah menegah kawasan Parlimen Sabak & Sg Besar,Pelajar Giat Mara, dan belia-belia dari 5 mukim Daerah Sabak bernam, iaitu Mukim Sabak, Mukim Sungai Air Tawar, Mukim Sg Panjang,Mukim Pasir Panjang dan Mukim Sekinchan.


No comments: